wtorek, 5 sierpnia 2014

Szczegóły projektowania na UTAS - Launceston City Heart Project

Krótki wpis poświęcony temu, jak robi się projekty na University of Tasmania: wyznawana tu metoda 'learning by making' (ang. nauka przez tworzenie) - jest ciekawą alternatywą dla projektów teoretycznych lub takich, które widać głównie na ekranie komputera. Tutaj student ma kontakt ze swoim dziełem, kontroluje nie tylko jego kształt, ale i sposób wykonania. Dostępne są fantastyczne maszyny do wycinania CNC, a także wycinarki laserowe - oraz cały warsztat lekkich i ciężkich narzędzi (do używania poważniejszego sprzętu wymagane jest przeszkolenie, ochrona oczu i zatyczki do uszu). Wycinarki laserowe idealnie sprawdzają się w wykonywaniu precyzyjnych elementów do makiet, nawet milimetrowych otworków w arkuszach plastiku.

 MASZYNA

Piękna, wielka, majestatyczna. Czułem się przy niej, jakbym stanął koło drukarki większej ode mnie i tworzył wzory w drewnie... Pracownicy warsztatu dziwią się, że u nas w Polsce takie urządzenia są zazwyczaj komercyjne i trzeba zlecać wykonywanie elementów - taki sprzęt na wydziale to nie byle co! Tutaj większość umeblowania uczelni pochodzi właśnie z tej maszyny, można nią stworzyć dowolne fantazyjne kształty, ale także praktyczne, modularne konstrukcje - np. szafki.


FOT: Tak powstaje mój prototyp (zdjęcia złożonej całości też się ukażą).


FOT: Precyzja tego narzędzia jest niesamowita, program komputerowy automatycznie tworzy ścieżkę najkrótszej drogi do przebycia dla głowicy - maszyna rysuje wzorki i stopniowo powstaje obraz całości...


FOT: Gotowe części - idealnie dopasowane ząbki już niedługo pozwolą na połączenie tych elementów i powstanie solidna (mam nadzieję) konstrukcja.

Jak widzicie jest tu co robić i są to rzeczy ciekawe:) Zajawiłem się do tego stopnia, że będę negocjował z szefostwem uczelni, czy nie poczęstowaliby mnie licencją na swoje oprogramowanie - tu trzeba nadmienić, że program do tworzenia tych właśnie puzzlo-podobnych łączeń i otworów powstał na uczelni! Świetne narzędzie, łatwe w obsłudze i sama przyjemność z niego korzystać. To tyle na dziś, mogę jeszcze dopisać tylko, że prawie całą noc robiliśmy projekt z Building Technology in Design 8 - dlatego jesteśmy trochę nieprzytomni. Pozdrowienia dla czytelników!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz